top of page

Entrepreneur do's

Lad dig inspirere af andre! Det er både arrogant og spild af tid, at insistere på at lære DET HELE på den hårde måde. Jeg lader mig idag inspirere af iværksætteren Matthew Hussey. Her er nogle af hans gode råd til dig og mig med en lille iværksætterdrøm i maven.

Billedet er taget i George and The Dog Gallery i London. George er tidligere hjemløs og stofmisbruger. En dag gav nogle andre hjemløse ham en hund, hvilket fik ham til at tage ansvar og tænke på ly og mad. Hans fine tegninger af hunden og byen blev heldigvis også opdaget.

JUST START

Har du en idé? Brænder du for den? Så gør noget ved den. Min idé er at åbne en spa i Seattle. Fra hvor jeg er idag er der lang vej. Men hvis jeg opdeler vejen i små skridt, virker det pludselig opnåeligt. Det første jeg kan gøre er at tage imod jobtilbuddet som bestyrer i caféen, jeg arbejder i. Det kan give mig erfaring og knowhow. Samtidig kan jeg læse Sundhed og Ernæring. Gør det der ligger nærmest for lige nu. Mange kommer aldrig igang med det allerførste skridt, fordi de ikke "er der endnu". MEN vi vil aldrig "være der"! Vi bliver aldrig 100% klar, så hvis det er det, vi går og venter på, kommer vi aldrig til at opfylde vores drøm. Hussey siger, at virkelig få mennesker rent faktisk er perfektioner. Langt de fleste er bare bange for at risikere at fejle. Hvis vi indser, at vi måske bare er bange for at fejle... og at den frygt står i vejen for hvor vi er nu og hvor vi gerne vil være... så kan det være vi ikke lytter til den, og måske tør tage det første skridt...

MOST OF WHAT YOU DO WILL FALL FLAT

Ikke bare noget af det vi gør, men det meste af det vi gør vil fejle. Hvis vi ved det på forhånd, giver vi ikke op af den grund. Så er det okay, som om det næsten var meningen at det skulle fejle. Som Michael Jordan siger "I've failed over and over and over in my life... And that is why i succeed."

HAVE MORE PLATES SPINNING

Normalt hører vi altid at fokus, fokus, fokus, det er vejen frem! Sæt al din energi på dét her og så skal du se. Men der er gode grunde til at fordele sin energi. Jo mere du har lagt i det, jo mere mister du af dig selv, hvis det ikke bliver til noget. Og hvis det bliver til noget, er det en fordel at have flere projekter kørende, for så er du mindre økonomisk afhængig og har plads til at tage bedre, mere velovervejede og langsigtede beslutninger. Hvis dine forskellige projekter er inden for samme område, kan de endda påvirke hinanden positivt. Succes i et projekt, gør at folk har tillid til dig i andre. Nogen, der var vilde med din bog, vil sikkert hyre dig til et foredrag. Nogen, der elsker din madblog, vil sikkert investere i din restaurant.

LEARN TO SELL YOURSELF

Bliv virkelig, virkelig god til at sælge og sælge dig selv. Det lyder åbenlyst. Alligevel er der en del, der ikke tager det til sig. Jeg ville være en af dem. Jeg tænker at sælgere, er folk som ikke har fundet nogen mening med livet. Nogen som ikke har noget de brænder for, noget de er rigtig gode til og derfor nøjes med at sælge det andre laver. Men det er jo faktisk superarrogant og naivt at tænke sådan "jeg vil ikke sælge mig selv", "mit produkt sælger sig selv", "det er ikke mit job at sælge"... Du er selv ansvarlig, det er dit projekt, din passion, din energi! Hussey mener, det er det absolut vigtigste du kan lære: at sælge dig selv. Så lad være med at frygte at træde nogen over tæerne eller kede nogen. Du kan være skamløs, når du er passioneret omkring noget. Og tal med autoritet om dit projekt. Vi er langt mere attraktive, når vi virker selvsikre i vores kropssprog, stemme og formuleringer, også i forretningsverdenen. Og man kan sagtens være selvsikker og uvidende samtidig, så er man bare selvsikkert nysgerrig og spørger ind til noget i stedet for at fortælle om det.

EndFragment

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Ingen tags endnu.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page