top of page

10k løb forberedelse på dagen


Jeg nyder at få en god start på løbsdagen. Ikke fordi det er absolut nødvendigt, når det kun gælder 10 km, men fordi jeg får en bedre løbeoplevelse ud af det. Det er meget nemmere at nyde dagen, når du føler dig godt tilpas fysisk og mentalt. Og hvorfor melde sig til løb, hvis du ikke også nyder dem?

MAD OG DRIKKE PÃ… DAGEN

  • Aftnen inden har jeg gerne spist en masse rugbrød, sÃ¥ jeg ikke behøver sÃ¥ mange kulhydrater pÃ¥ selve dagen, da jeg hurtigt bliver søvning og utilpas af det.

  • Det første jeg gør hver morgen, er at drikke et par kopper grøn the og en gurkemejelatte. Theen sætter hgang i systemet og forbrændingen. Jeg fÃ¥r tisset inden løbet og vÃ¥gner op af koffeinen i theen. Gurkelmejelatten virker antiinflammatorisk, hvilket særligt er godt, nÃ¥r man dyrker motion og udleder frie radikaler i kroppen. Det bedste er, at der er kakao i, som gør mig i godt humør.

  • To-tre timer før løbet spiser jeg et par bananer med peanutbutter og noget soyamælk med kakao, for at fÃ¥ en let portion protein og kulhydrat, hvilket jeg fÃ¥r brug for bÃ¥de under og efter løbet. En liter vand sørger jeg ogsÃ¥ for, sÃ¥ jeg kan gøre mit bedste.

  • Inden jeg tager afsted til løbet, drikker jeg gerne en kop kaffe for at være pumped. Til hverdag drikker jeg ikke kaffe, sÃ¥ en enkelt kop fÃ¥r mit energiniveau højere op med det samme.

MENTAL FORBEREDELSE

  • Her gælder alle kneb. Fake it till you make it. Jeg er bevidst om at gøre mig selv stor i mine bevægelser. MÃ¥ske sidde med rank ryg, hænderne foldet bag hovedet, benene op, Wonder Woman-stillingen med let spredte ben, armene i siden og hagen op. Det sænker niveauet af kortisol (stress-hormon) i blodet og øger produktionen af testetoron. Du vil føle dig mere selvsikker, i kontrol, mere afslappet og have bedre overskud og humør.

  • Visualisering. Hvad jeg har pÃ¥, hvordan det føles, hvordan jeg er nervøs og rastløs ud til fingerspidserne før start, hvordan jeg løber, det gÃ¥r godt, jeg bliver træt, jeg bliver ved, sætter farten op, 5 km, 8 km, 10 km, mÃ¥l, jeg smiler, det er ovre, det føles godt. For mig virker det bÃ¥de beroligende, som om jeg ved at, det nok skal gÃ¥ alt sammen, for det har jeg jo lige planlagt i mit hoved! Og sÃ¥ kan det ikke være anderledes! Og den følelse af tryghed og vished gør, at jeg bedre kan nyde løbet.

  • Musik. Selvfølgelig. Vores hjerne forstÃ¥r ikke dansk. Men ligesom den reagerer pÃ¥, om vi sidder ængsteligt krummet sammen eller stÃ¥r som Wonder Woman, ligesom den forstÃ¥r hvor vi vil hen med vores visuelle indre billeder, forstÃ¥r den ogsÃ¥ musik. Min hjerne og krop kan hele verden, nÃ¥r der bliver sat en god, powerful sang pÃ¥.

INGEN SIDSTE-MINUT STRESS

  • Det træning jeg ville nÃ¥ op til løbet, er overstÃ¥et nu. NÃ¥ede jeg det slet ikke, dropper jeg det nu. Jeg tror pÃ¥, at mine ben og lunger virker som de skal, de behøver ikke bevise noget i sidste minut. De har bedst af at hvile og spare pÃ¥ kræfterne, sÃ¥ de er fuldstændig klar til løbet.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Ingen tags endnu.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page